Alocasia: een paraplu van bladeren


Door zijn grote bladeren doet de Alocasia wel een beetje denken aan een paraplu. Met de natte zomer die we achter de rug hebben en de herfst die helaas ook al vroeg (en allesbehalve droog) intrad, vind ik het heel toepasselijk om deze mooie woonplant in huis te halen. 

De Alocasia ken je misschien ook wel onder de naam 'olifantsoor'. Deze naam heeft de plant te danken aan de grote, getekende bladeren. De hoge, gladde stengels groeien uit een knol en kunnen effen zijn maar ook strepen hebben. Bij mij staat de 'Alocasia wentii' op het televisiemeubel. Deze variant is donkergroen van kleur en staat, net als de andere varianten van deze plant, graag op een lichte plek. 




Verzorging

Alocasia's houden van regenwoudcondities. Ze staan daarom graag op een warme en vochtige plek, maar liever niet in de volle zon. De bladeren zoeken het licht en om scheefgroei te voorkomen is het aan te raden de plant regelmatig te draaien. Wanneer de plant op een ondiepe plank of vensterbank staat kun je deze afwisselend naar links en naar rechts draaien, om ervoor te zorgen dat de plant zijn plekje niet ontgroeit. 

Nu de winter eraan komt gaat de plant in rust en heeft deze minder water nodig. Echter mag de kluit niet uitdrogen. Een slimmigheidje van de Alocasia is dat deze je laat weten wanneer je teveel water hebt gegeven. De plant 'transpireert' dan het overtollige vocht, waardoor er een druppel kan vormen aan de bladpunt. De officiële term hiervoor is 'guttatie' en verdwijnt, gelukkig heel eenvoudig, door de plant minder water te geven. 

De plant houdt van een frisse douche op zijn tijd en krijgt in de lente en zomer graag eens per twee weken plantenvoeding. 



Symboliek

Momenteel heeft een nieuw blad zich alweer uitgerold. Blijkbaar heeft de plant het naar zijn zin hier! 
Ik ben benieuwd hoe groot en hoog deze zal gaan worden. 
Wist je trouwens dat de Alocasia dé plant zou zijn in het sprookje 'Sjaak de Bonenstaak'? Vrij vertaald is het 'de boom die in de hemel groeit'. Daarmee staat hij ook symbool voor kansen nemen als deze zich voordoen, ook als deze risicovol zijn. 


Styling

Wat je op bovenstaande foto's misschien ook is opgevallen, is dat ik in de styling een mooie klok heb gebruikt van Dutch Sprinkles. Dit bedrijf is net nieuw en maakt stylish verantwoorde klokken in meer dan 80 verschillende designs. De klokken tikken niet (heel fijn!) en zijn vriendelijk geprijsd. Zoals je ziet koos ik voor een klok met een lichtroze marmerlook en een houtkleurige rand. Heel subtiel en stijlvol, vind ik. 
Extra leuk: via mijn instagrampagina kun je nu ook zo'n hippe klok winnen. Neem gauw een kijkje hoe je mee kunt doen.




Deze blogpost is mede tot stand gekomen door Mooiwatplantendoen. Ik heb hiervoor zelf stylingfoto's gemaakt. Op 'Van het kastje naar de Muur' deel ik mijn passie voor interieur en styling en ben ik altijd eerlijk over mijn bevindingen t.a.v. een merk of product.

Reacties